Het onderwijs is dynamisch en complex. Er zijn strenge eisen vanuit de onderwijsinspectie en een sterk veranderende klantvraag van de student. Studenten willen onderwijs dat aansluit bij hun behoeften en wensen. Onderwijs dat flexibel, innovatief en zelfs digitaal is. Niet alleen de veranderende vraag vanuit de student draagt bij aan deze complexe en dynamische omgeving, maar ook externe factoren zoals de overheid en de arbeidsmarkt. Door de vele en elkaar snel opvolgende veranderingen is het van belang dat mbo-instellingen efficiënt en doelgericht in kunnen spelen op ontwikkelingen. Maar wat vraagt dat van het onderwijs? Volgens ons vraagt dat om een duidelijke visie op de toekomst, goede bedrijfsvoering en een organisatie die in staat is om continu te blijven verbeteren.
Een ontwikkeling die grote impact heeft op het huidige onderwijs is Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Waar je voorheen geschoold werd om er een leven lang tegenaan te kunnen verschuift de focus nu naar een leven lang ontwikkelen. Geen eenmalige scholing, maar regelmatig de schoolbanken in om nieuwe kennis te vergaren. Dit vraagt veel van mbo-instellingen.
Het implementeren van een Student Informatie Systeem(SIS) is een grote uitdaging. Het zijn de verscheidenheid aan systemen, docenten die eigen werkwijzen handhaven, hoge werkdruk en decentrale verantwoordelijkheid voor processen en systemen die het lastig maken om over te gaan op één centraal SIS.
De arbeidsmarkt verandert razendsnel. Dit heeft te maken met veranderingen in de wereld, vaak gerelateerd aan technologische ontwikkelingen. Het…
Digitale voorzieningen zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. In onze vorige blog maakten we onderscheid tussen ‘slechts’ digitaliseren en…
Technologie maakt een steeds groter onderdeel uit van het onderwijs. Het onderwijs digitaliseert in hoog tempo, waardoor we steeds meer informatie…
Dynamisch en complex, zo zou je het mbo gerust kunnen omschrijven. Dat er veel ontwikkelingen op mbo-instellingen afkomen is één ding wat zeker is. Wet- en regelgeving, dalende studentenaantallen en de veranderende klantwens van de student.
Wanneer veranderingen in onderwijsbeleid worden doorgevoerd, is het belangrijk dat docenten worden meegenomen in de aanstaande veranderingen. Alleen dan kunnen zij hun (vak)kennis blijven verbinden aan de beroepspraktijk.
Er zijn tientallen manieren om invulling te geven aan LLO, maar welke past het beste bij jouw organisatie? Welke keuzes moet je maken voordat je kunt starten met de implementatie van LLO?
c.beemster@bvolve.nl
f.lijftogt@bvolve.nl
t.bosveld@bvolve.nl