Publicaties

Hoe creëer je klantwaarde met digitale technologie?

Hoe creëer je klantwaarde met digitale technologie? Ontdek het digitale business model en de digitale vaardigheden van Amazon Go

Waarom digitaal?

Dat digitale technologie niet meer weg te denken is uit onze organisaties is duidelijk. Maar wat zijn nu eigenlijk de drijfveren van organisaties om ‘iets met digitaal’ te gaan doen? De mogelijkheden zijn immers eindeloos. Bvolve vroeg dit eerder dit jaar aan meer dan honderd organisaties middels haar Digitale Business Transformatie Survey.

 

Respons DBT survey digitale drijfveren

 

 

 

 

 

 

De topdrijfveren voor de organisaties die deelnamen aan ons onderzoek zijn ‘beter inspelen op de klantbehoefte’ en ‘het werk makkelijker en/of efficiënter organiseren. Wij geloven dat beide drijfveren hand in hand gaan als het gaat om digitale transformatie. Het is daarbij wel belangrijk dat je niet enkel naar (vernieuwende) digitale technologieën kijkt, maar het hele business model van je organisatie in ogenschouw neemt. In onze vorige blog leren van digitale dromen introduceerden we het Business Model Canvas als tool om digitale businessdomeinen te identificeren. Laten we aan de hand van twee business architectuurtools eens ontdekken hoe Amazon Go – een van onze ‘digitale droomcases’ – haar digitale business model heeft ingericht.

 

Amazon Go: digitaal klantwaarde creëren op een efficiënte manier

Amazon is een immens groot bedrijf dat inmiddels bezig is met het ontwikkelen van een portfolio met diverse business modellen. Zo is het bedrijf op dit moment ook bezig met een veelbelovend retailexperiment: Amazon Go. Dit is een ‘snelwinkelconcept’ waarbij klanten van een ‘Just Walk Out Shopping’-experience kunnen genieten. In het kort betekent dit dat je gewoon een winkel binnen kunt lopen, je boodschappen in je tas kunt doen en vervolgens de winkel weer verlaten. Het gehele winkelproces is hierbij geautomatiseerd om de klant de meerwaarde te bieden dat hij/zij nooit meer in de rij bij de kassa hoeft te staan.

Amazon Go: Digitale waarde!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe werkt Amazon Go?

Amazon Go is een hightech supermarkt (op dit moment enkel nog in bèta in de VS) opgezet in de stijl van de voor ons welbekende Albert Heijn To Go-winkels. Nu zouden we natuurlijk het business model en de activiteiten van Amazon Go met behulp van een grote lap tekst kunnen beschrijven, maar dit gaat volgens ons niet werken om het allemaal beter te begrijpen. Laten we daarom een strategisch plaatje ontwerpen waarmee we Amazon Go’s business model makkelijk kunnen ontrafelen: het Business Model Canvas.

analyse digitale business model door Bvolve

Wat valt ons op? Het verdienmodel van Amazon Go is in essentie niet anders dan die van de AH To Go bij jou om de hoek. Het innovatieve aan dit concept is de meerwaarde die Amazon Go weet te creëren voor de klant: winkelen zonder wachtrij door een digitale winkelervaring te mixen met de fysieke wereld.

In essentie realiseert Amazon met haar Go-concept een offline versie van haar online winkelervaring. Hiervoor zet de organisatie diverse technologieën in die zowel gericht zijn op het toevoegen van waarde voor de klant als het makkelijker en efficiënter organiseren van het werk. Dit is duidelijk te zien als we inzoomen op enkele plekken in het business model. (nummers in het lijstje corresponderen met de nummers op de afbeelding):

  1. De ‘Just Walk Out’-technologie is de basis voor alles wat met sensoren en virtueel shoppen te maken heeft;
  2. De Amazon Go-app realiseert het digitale (virtuele) winkelwagentje;
  3. Dezelfde app zorgt voor het automatische betaalproces bij de check-out o.b.v de Amazonaccount van de klant;
  4. De kostenstructuur laat zien dat het vooraadmanagementproces efficiënter is en door minder personeel ondersteunt hoeft te worden (geen kassières, minimaal aantal vakkenvullers);
  5. Deze kosten structuur biedt extra ruimte voor een maximale klantervaring door middel van koks die verse gerechten bereiden.

 

Een aloud winkelproces, vernieuwd door digitale vaardigheden

Laten we eens wat verder inzoomen op het business model van Amazon Go. In essentie is het namelijk een klassiek retailmodel. De innovatie zit ‘m hier in het gericht toepassen van enkele ‘digitale vaardigheden’ op essentiële momenten in het retailproces. Daarom hebben we een procesmodel uitgewerkt waar de benodigde (digitale) business vaardigheden gekoppeld zijn aan fases waarin waarde wordt toegevoegd voor de klant.

valuestream + capability map Amazon Go

Waar ‘digitale transformatie’ in 2007 nog ging om kennis en kunde rondom onderwerpen als datamining, zoektechnologie en virtuele samenwerking, laat het voorbeeld van Amazon Go zien dat digitale transformatie inmiddels draait om andere digitale vaardigheden. Denk hierbij aan de toepassing van digitale technologieën als (nummers in het lijstje corresponderen met nummers op de afbeelding)

  1. Kunstmatige intelligentie
  2. Lerende machines
  3. Internet of Things

In het diagram hebben wij diverse ‘digitale vaardigheden’ uitgelicht. Dit zijn vaardigheden waarbij organisaties waarde creëren voor een specifieke toepassing van digitale technologie in te zetten. Welke digitale vaardigheden heeft uw organisatie nodig?

 

Ook werken aan uw digitale vaardigheden?

Wij geloven dat digitale transformatie niet enkel gereserveerd is voor greenfield startups of hightech retailorganisaties met een flink innovatiebudget. Ook voor grotere, al gevestigde organisaties is het realiseren van een digitaal business model mogelijk en strikt noodzakelijk. Voor het ontwikkelen én implementeren van de benodigde digitale vaardigheden is het cruciaal dat er naast kennisontwikkeling gebruik wordt gemaakt van de juiste aanpak en tools. Business architectuur is een relatief jong vakgebied dat diverse methodes en technieken biedt om een digitale transformatie door te voeren; van strategiedefinitie tot de daadwerkelijke realisatie in projectvorm. Download ter inspiratie de in deze blog uitgewerkte business architectuurproducten als PDF.

Ontdek business architectuur met Bvolve en realiseer uw digitale vaardigheden!

Business architectuur maakt uw organisatie en veranderingen en vernieuwingen tastbaar. Samen met Bvolve’s aanpak voor digitale transformaties bieden wij u een krachtig veranderinstrument dat een experimentele aanpak combineert met langetermijndenken. Dit zorgt ervoor dat u gericht kunt werken aan de meest waardevolle digitale vaardigheden voor uw organisatie.

Verder praten of in een workshop uw digitale business model en digitale vaardigheden verder uitdiepen? Neem dan contact op met Michiel Overgaag.

 

Uitgewerkte business architectuurproducten

Download het Digitale Business Model en de Digitale Vaardigheden van Amazon als PDF.

Download de PDF

Tweeten
Delen

Gerelateerd