Gotta catch ‘em all! Wat kunnen organisaties met een groot en complex applicatielandschap leren van het succes van Pokémon Go?
Het is je ongetwijfeld niet ontgaan: de wereld staat op zijn kop met de komst van het spel Pokémon Go. Wat in 2014 begon met een 1 aprilgrap van Google Maps is uitgegroeid tot nu al één van de meest populaire mobiele games die ooit uitgebracht zijn. Met het spel kunnen gamers op hun smartphone virtuele wezens (Pokémon’s) vangen en daar punten mee scoren. Sinds kort kan dit nu ook in Nederland.
Afbeelding: Dutch release Pokémon Go Bron: https://twitter.com/PokemonGoNews/status/754250662553280512/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw
Los van het feit dat het “maar een spelletje” is, zijn er veel specifieke lessen te halen uit het succes van Pokémon Go. Met name op het gebied van Applicatie Portfolio Management (APM) zijn er veel leerzame paralellen te trekken. Net als Pokémon Go begint APM meestal ook als een hype en staat het hoog op de agenda van veel organisaties in diverse industrieën.
Maar wat is APM nu eigenlijk en wat moet je hiervoor geregeld hebben? Hoe zorg je er nu voor dat de initiële APM-hype overgaat in een duurzaam proces waarmee je organisatie het maximale uit haar applicaties haalt? Hoe maak je nu de juiste investeringsbeslissingen over je applicatielandschap? En hoe kun je hierin groeien als organisatie?
Dat – en meer – lees je vandaag en volgende week in deze tweedelige blogserie over Applicatie Portfolio Management.
Vang ze allemaal!
Als Pokémon Go-speler zoek en verzamel je een groot aantal Pokémon, om uiteindelijk de strijd aan te gaan met de concurrentie. Zo bouw je een portfolio van Pokémon op, die als geheel een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Net als de wereld van Pokémon Go zijn softwareapplicaties vaak unieke, niet al te tastbare “wezens”. Daarnaast is er toch ook vaak sprake van een grote mate van gelijkenis en overlap tussen applicaties. Dit is niet altijd even efficiënt. Uiteindelijk moet je ze allemaal een keer vangen om een betrouwbaar beeld te verkrijgen van de effectiviteit van je applicatielandschap.
Veel organisaties hebben te maken met een complex en kostbaar applicatielandschap dat moeilijk te beheersen is. Vaak is er geen goed overzicht over welke applicaties de organisatie beschikt, welke functionaliteit deze applicaties hebben en wat deze kosten. Volgens Gartner wordt in de meeste organisaties tot 80% van het IT-budget in het onderhoud van bestaande applicaties gestoken en slechts 20% in innovatie (de zogenaamde “innovation squeeze”). Dit ontstaat mede doordat organisaties een onvolledig beeld hebben van hun applicatie portfolio(‘s), waardoor er onvoldoende geïnformeerde beslissingen worden gemaakt over de ontwikkeling ervan. APM is een krachtige manier om weer ‘in control’ te komen en ervoor te zorgen dat de IT in de organisatie in staat is de bedrijfswaarde te leveren die het moet leveren. Waar begin je dan?
Ga naar buiten!
Pokémon Go speel je niet in je eentje, en het is zeker geen optie om binnen te blijven zitten en vervolgens resultaten te boeken. Je moet naar buiten om je vangst zeker te stellen! En als je je krachten bundelt met andere spelers (bijvoorbeeld in de zogenaamde ‘factions), versnel je dit proces en verbeter je de resultaten van je inzet. Zo is het ook in onze organisaties: gegevens over applicaties worden vaak mondjesmaat, decentraal bijgehouden en liggen verspreid over de organisatie. Dit betekent dat we actief de organisatie in moeten gaan om de juiste gegevens te verzamelen. Het starten met APM in een goed gedefinieerde scope brengt verschillende stakeholders bij elkaar in een betekenisvolle en vaak organisatie brede dialoog: we spelen allemaal hetzelfde spelletje!
Level up! Waardeer je applicaties op de juiste manier.
Pokémon Go daagt je uit om keer op keer een hogere level te bereiken met je verzameling (“portfolio”) virtuele wezentjes. Zo gaat het ook met APM. Na het definiëren van een applicatieportfolio zal je deze gegevensverzameling moeten waarderen om er uiteindelijk een aantal belangrijke beslissingen (bijv. het vervangen of elimineren van een applicatie) over te kunnen nemen. Maar waar baseer je die beslissingen op? Welke eigenschappen zijn er eigenlijk belangrijk om vast te leggen? Een Pokémon kun je op vele manieren waarderen, zo kun je bijvoorbeeld type, gewicht, hoogte, en levensduur bijhouden en ontvang je “sterrenstof” wanneer je er een vangt. Daarnaast heeft elke Pokémon ook een specifieke waarde, uitgedrukt in “candy’s”. Zo kun je bijvoorbeeld een heel stel ‘Zubats’ vangen en op basis van de waarde van die verzameling een beslissing maken om het wezen te laten evolueren in een krachtiger versie.
Afbeelding: van ‘Zubat’ naar ‘Crobat’ naar ‘Golbat’ Bron: http://orig10.deviantart.net/c5d4/f/2012/022/2/4/zubat_evolution_by_wodam-d4n8p7g.jpg
En zo gaat het idealiter ook met de applicaties die we met een bepaald doel in onze organisatie in zetten. Elke applicatie bestaat uit een bepaalde samenstelling van functionaliteit en brengt ook kosten met zich mee. Maar hoeveel “candy’s” is een applicatie nu eigenlijk waard? En wat is eigenlijk “waarde”? Net als in Pokémon Go is het belangrijk om te definiëren wat nu eigenlijk de waarde is van een applicatie. Je kunt bijvoorbeeld de business waarde van een applicatie vaststellen door te kijken naar het aantal bedrijfsprocessen dat de applicatie ondersteunt. Wanneer je applicaties zorgvuldig waardeert op basis van een aantal criteria die meetbaar gemaakt worden kun je snel een aantal stappen zetten om je applicatielandschap te rationaliseren en de effectiviteit te verhogen.
Het begint dus allemaal bij het inventariseren en organiseren van een applicatieportfolio en enkele waarderingscriteria. Maar hoe word je nu een APM-master? Volgende week – in deel 2 van deze blogserie – ga ik hier verder op in.
Voor nu: go catch ‘em all!
Doe mee met een klein onderzoek en ontvang het onderzoeksrapport.
Vul in een paar minuten onze survey in en ontvang na afloop het onderzoeksrapport met de bevindingen. Deze helpen u verder met APM!
Geïnteresseerd?
Bvolve biedt een krachtige APM oplossing die erop gericht is om APM duurzaam en doelgericht in te zetten bij organisaties. Ga met ons in gesprek! Neem gerust contact op met Mark Kahmann, consultant bij Bvolve.