Publicaties

APM: géén ‘IT-feestje’!

Wanneer je gaat kijken naar waar in de organisatie Applicatie Portfolio Management (APM) is belegd, dan is dit meestal bij een IT-afdeling. Een logische keuze lijkt het, want zoals de naam al doet vermoeden, is het een applicatie gerelateerd onderwerp en vergt het absoluut kennis van IT. Maar daarmee wordt het vaak onterecht een ‘IT-feestje’, zonder noemenswaardige aansluiting van de business. En daarmee wordt slechts een deel van de potentieel van APM benut.

Menig organisatie heeft te maken met klanten die in toenemende mate verwachten op een digitale manier diensten af te kunnen nemen. Tegelijkertijd hebben deze organisaties te maken met een legacy aan applicaties die niet zonder meer geschikt zijn om op een goede manier invulling te geven aan deze klantvraag. De druk om in een applicatielandschap te investeren dat mee kan in deze ontwikkelingen is daarom enorm. Dat maakt dat de applicatieve ondersteuning van dienstverlening niet alleen als enabler gezien moet worden, maar ook als essentieel onderdeel van de business.

Tegelijkertijd is het controleren van kosten een belangrijk onderdeel van organisaties. Een groot gedeelte daarvan wordt gealloceerd voor het op orde houden van de applicatie huishouding. En niet onterecht onstaat het beeld dat budgetten weglekken naar het draaiend houden van legacy systemen en hun gecustomizede koppelingen naar andere applicaties. Dit in plaats van dat er geïnvesteerd wordt in het richten van het applicatielandschap op de flexibele organisatie die je wilt en in toenemende mate moet zijn. Het geld wordt dus in grote mate uitgegeven aan achterstallig onderhoud en niet aan vernieuwing die ons verder kan helpen.

Applicatie Portfolio Management is hét middel om ervoor te zorgen én te bewijzen dat IT-budgetten in afnemende mate aan legacy (door rationalisatie en life cycle management) kan en moet worden uitgegeven, en in toenemende mate aan de IT-fitness van het applicatielandschap ten opzichte van de organisatiedoelen.

De vraag wiens feestje APM dan is, komt daarmee in een ander licht te staan. Het bovenstaande maakt duidelijk dat de business ook een groot belang heeft bij IT-fitness. Het aantonen hiervan, en daarmee het inrichten en als continu proces uitvoeren van APM, is een taak voor IT. Het is daarnaast de taak van de business om als opdrachtgever te fungeren voor APM en actief te participeren in het tot stand komen van de inrichting van het continue proces van APM (Wat zijn de doelen en hoe wil ik gerapporteerd worden over de resultaten). Het is daarmee een ‘gedeeld feestje’ waarin eenieder een onverdeeld aandeel heeft in het succes ervan.

Bij Bvolve leveren we Applicatie Portfolio Management om samen met de business en IT het portfolio te richten op de organisatie die we willen zijn. We helpen bij het vinden van aansluiting tussen de strategische focus en hoe zich dat vertaalt naar een gefundeerde actiegerichte beslissing ten aanzien van het applicatie portfolio. Door middel van workshops, masterclasses en advies begeleiden we uw organisatie om uw APM capability op of uit te bouwen. Zie hiervoor ook onze andere blogs m.b.t. Applicatie Portfolio Management en raak geïnspireerd over wat de mogelijkheden zijn!

Wilt u meer informatie over Applicatie Portfolio Management, neemt u dan contact op met Mark Kahmann.

 

Applicatie Portfolio Management Infographic

Download nu gratis de Applicatie Portfolio Management Infographic waarin u onder andere de belangrijkste succesfactoren voor het implementeren van APM ziet.

 

APM infographic

 

Tweeten
Delen

Gerelateerd

Basis op orde: Van Dienstenportfolio tot Managementrapportage
apm

Gemeenten in coronatijd

In deze blog lees je waarom innovatie vereist is om als gemeente je dienstverlening en financiële gezondheid te verbeteren.