Publicaties

Lean, Agile en IT4IT: een perfecte match!

Vroeger op mijn studentenkamer had ik een slecht uitgeruste gereedschapskist en heb ik weleens een spijker met de achterkant van een schroevendraaier in de muur geslagen. Het werkte, maar was verre van optimaal. Wanneer gebruik je welke aanpak en voorkom je dat je voor alles dezelfde aanpak moet gebruiken? Want als het enige wat je hebt een hamer is, begint alles verdacht veel op een spijker te lijken.

DWK-flow 6-blog visual-toolkit

Wat hebben Lean, Agile en De Digitale Waardeketen met elkaar te maken? Welk stuk gereedschap gebruik je waarvoor? Verschillende organisaties spelen met deze vragen en vragen ons om advies welke aanpak ze nu zouden moeten kiezen. Wij geloven dat elke aanpak bijdraagt aan het succes en een optimale digitale waardeketen. Het gaat erom dat je de aanpak toepast, die bij het probleem hoort.

 

Lean: Efficiëntie en effectiviteit door continu verbeteren

Van oorsprong komt Lean uit productieomgevingen (Toyota). Tegenwoordig wordt Lean ook in andere sectoren toegepast (zorg, overheid, (financiële) dienstverlening). Overal waar je gebruik maakt van processen, kan Lean van toegevoegde waarde zijn. Lean is een managementfilosofie met als kern het toevoegen van waarde voor de klant en het tegengaan van verspilling. Lean heeft veel praktische tools en technieken om dit te bereiken en veel aandacht voor de aspecten houding, gedrag en operationeel management.

 

Agile: Effectiviteit en wendbaarheid

Agile komt uit de software-industrie en is bij de meeste mensen bekend door de ontwikkel aanpak Scrum. Agile is het raamwerk dat de principes en handvatten voor deze aanpak biedt. Handvatten om snel en iteratief waardevolle producten te ontwikkelen door samenwerking te faciliteren en door continu de toegevoegde waarde van een product voorop te stellen.

Als je het ontwikkelen van software als een proces ziet, herken je veel van de Lean principes in de aanpak. De aanvulling is dat je Agile/Scrum goed kan toepassen op gebieden die minder bekend en voorspelbaar zijn. Door te werken in korte sprints verminder je het risico dat je iets bouwt, waar de klant niet op zit te wachten.

 

De Digitale Waardeketen: De motor voor interne digitalisering

De Digitale Waardeketen is het interne ondersteunende proces dat zorgt voor digitalisering. Het is het proces van business idee naar (digitale) realisatie. Denk hierbij aan een vraag als: Onze monteurs moeten in het veld voor hun werk alle benodigde informatie beschikbaar hebben en deze ter plekke kunnen aanpassen. Deze vraag doorloopt De Digitale Waardeketen en mondt bijvoorbeeld uit in een tablet met een app voor de monteur. Hoe beter De Digitale Waardeketen is ingericht hoe sneller, effectiever en efficiënter het product wordt geleverd. En nog belangrijker hoe hoger de tevredenheid van de (interne) klant, in dit geval de monteur.

Wij zien dat succesvolle bedrijven De Digitale Waardeketen zo hebben ingericht dat deze vragen snel kan beantwoorden. Hierdoor is de organisatie in staat om snel te reageren op veranderingen en is het bedrijf wendbaar.

 

Samenwerking 

Lean, Agile en De Digitale Waardeketen kunnen prima los van elkaar toegepast worden. Echter, het mooiste is als je de technieken weet te combineren: in korte sprints werken aan nieuwe digitale oplossingen (Agile), processen optimaal ontwerpen en laten draaien op basis van Lean en dat allemaal vanuit een breed kader: De Digitale Waardeketen.

Hierin ligt ook meteen de kracht van Bvolve: wij pakken zaken in samenhang aan en passen die technieken toe, die het meest effectief op dat moment zijn. Net zoals je een timmerman niet beoordeelt op zijn gereedschapskist, maar op het resultaat van zijn werk. Zo moet je Bvolve ook beoordelen: wij zijn heel goed in het toepassen van de juiste aanpak en delen graag onze successen met je.

Wil je meer weten over Lean, Agile en De Digitale Waardeketen en wat Bvolve voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Sander van Hoeve.

 

Tweeten
Delen

Gerelateerd