Publicaties

De Digitale Waardeketen “de motor voor digitalisering”

De Digitale Waardeketen is het proces waarmee organisaties kunnen digitaliseren naar een digitale enterprise. Een voorbeeld, voor een netbeheerder start De Digitale Waardeketen met een vraag van een monteur uit het veld: “Ik zou weleens op mijn mobiel willen zien welke collega’s op dit moment in de buurt zijn. Dat scheelt een hoop bellen!” Wat hierna volgt is een proces langs projectportfolio’s, architectuurboards, projectleiders en changeboards om uiteindelijk te resulteren in die app voor de monteur. Dat proces is De Digitale Waardeketen. En helaas heeft niet iedere organisatie dit proces onder controle. Gevolg: de organisatie kan niet snel genoeg digitaliseren en verliest de strijd met concurrenten.

bron:google

Digitalisering: een sport voorbeeld

Ken je Nike? Natuurlijk ken je Nike. Misschien heb je zelfs een Nike product in huis. Maar wist je dat Nike al jaren bezig is met hun digitale dienstverlening? Digitale dienstverlening? Nike produceert toch vooral kleding en schoenen? Hoe digitaal is dat? Digitaal genoeg om afgelopen februari een Chief Digital Officer aan te stellen. Daarmee is het sportmerk een goed voorbeeld van een bedrijf dat volop bezig is met digitale enterprise. De verandering naar een volledige digitale organisatie: van producten en productieprocessen tot de interne en externe communicatie.

 

Digitale enterprise & digital disruption

Naast digitale enterprise en digitalisering, gonst binnen veel organisaties ook de term digital disruption. Hiermee wordt gedoeld op een markt die wordt “verstoord” door snel opkomende, wendbare start-ups die digitalisering optimaal weten te benutten. Start-ups die, ondanks hun korte bestaan, het de gevestigde orde (de traditionele bedrijven) erg lastig maken. Denk aan bedrijven als Uber, Alibaba en Airbnb. Ben je als (traditionele) organisatie niet voldoende bezig met digitaliseren. Dan kom je, zoals de laatste tijd steeds vaker te zien is, als organisatie in lastig vaarwater. Maar hoe realiseer je dan die digitalisering en een digitale enterprise?

Wat is er nodig voor digitalisering?

Over wat nodig is voor digitalisering zijn vele interessante artikelen geschreven. In deze serie blogs kijk ik naar het interne proces dat digitalisering en een digitale enterprise mogelijk maakt: De Digitale Waardeketen. Het idee van de waardeketen wordt voor het eerst beschreven door Michael Porter in zijn boek Competitive Advantage. Porter ziet een waardeketen als een serie activiteiten die een organisatie uitvoert om iets waardevols (een product of een service) te produceren. Hij laat zien hoe het product via verschillende, aan elkaar geschakelde, activiteiten wordt gefabriceerd en daarbij per activiteit in waarde toeneemt. De meeste organisaties hebben hun primaire waardeketen goed in beeld en begrijpen dat het perfect inrichten van deze waardeketen van essentieel belang is bij het verkrijgen van concurrentievoordeel. Op het gebied van digitalisering, zijn er echter weinig organisaties die denken in een digitale waardeketen. Dat is eigenlijk vreemd aangezien digitalisering wordt gezien als een van de belangrijkste middelen om concurrentievoordeel te behalen.

 

Wat is De Digitale Waardeketen?

visualAPM2-300x170.png

De Digitale Waardeketen is het proces dat een digitale enterprise en de digitalisering mogelijk maakt. Het proces waarmee digitale waarde aan het bedrijf wordt toegevoegd. En het is het proces van een idee naar de digitale realisatie van dat idee.
Dit is de reden dat ik het proces de ‘motor van digitalisering’ noem. Een voorbeeld: een bedrijf wil een nieuw product in de
markt zetten en bij dat product hoort een app voor op de smartphone. Dit nieuwe product met app gaat “door” De Digitale Waardeketen: van idee (we willen een app) naar realisatie (bouwen van de app) en uiteindelijk in beheer name (zorgen dat de app het blijft doen). En zo kunnen we nog meer voorbeelden geven, bijvoorbeeld het bouwen van de nieuwe bedrijfswebsite
of een nieuw document managementsysteem. We kunnen stellen dat gezien het huidige tempo van digitalisering, ieder bedrijfsonderdeel binnen afzienbare tijd te maken krijgt met digitalisering en daarmee De Digitale Waardeketen. Denk nog
een keer aan Nike: wie had tien jaar geleden verwacht dat het bedrijf een Chief Digital Officer zou hebben?

 

Wil je meer weten over De Digitale Waardeketen/IT4IT? Neem dan contact op met Sander van Hoeve.

 

De Digitale Waardeketen infographic

Benieuwd naar hoe digitaliseringstrajecten bij andere bedrijven gaan? Download de infographic en kom er tevens achter welke rol De Digitale Waardeketen speelt bij het succesvol realiseren van digitale transformaties.

Infographic De Digitale Waardeketen

Tweeten
Delen

Gerelateerd