Publicaties

Babolat: Digitale Business Transformatie is topsport!

Van industriële revolutie naar digitale transformatie

Babolat is opgericht in 1875 door Piere Babolat. Hiermee is Babolat het oudste bedrijf dat actief is in de racketsporten. Babolat levert innovatieve producten voor tennissers, badmintonners en de beoefenaars van padel (een soort mix tussen tennis en squash).

Babolat is een succesvol bedrijf met een omzet van enkele tientallen miljoenen en een relatief groot marktaandeel in de tennismarkt. Het fascinerende aan Babolat is dat ze – ondanks hun leeftijd – hebben laten zien dat ze van waarde kunnen blijven in een competitieve markt. Na ooit de eerste racketmaker te zijn geweest die racketsnaren van (koeien)darm fabriceerde, groeide Babolat uit tot een stabiele speler in de markt met een diverse range aan producten (ook nylon, polyester en hybride rackets).

Met de komst van de revolutionaire ‘Connect’ racket in 2012 zette het bedrijf zichzelf weer helemaal op de kaart.

Rafael Nadal is ambassadeur van Babolat’s ‘connected’ Play tennisracket.

“It was like a kid seeing a toy for the first time” – Eric Babolat, CEO Babolat (2012)

In 2012 testte tennisgrootmeester Rafael Nadal voor het eerste de ‘Babolat Play’. Dit racket bevat ingebouwde sensoren zoals een acceleratiemeter, gyroscoop, Bluetooth draadloze communicatie, een digitale microprocessor en een batterij. Al deze componenten wegen slechts vijftien gram en passen in het handvat. De meegeleverde spelanalyse technologie zorgt er vervolgens voor dat een speler zijn eigen tennisdata kan analyseren om zo zijn of haar spel te verbeteren. Na goedkeuring van het tennisracket in 2013 door de Internationale Tennisfederatie (ITF) was het dan zover: tennis met wedstrijddata is een feit!

De ‘ace’ van Babolat: een digitaal businessmodel door innovatief vermogen

Het innovatieve vermogen van Babolat wordt niet enkel geïllustreerd door het high-tech racket, maar ook door het digitale businessmodel dat er omheen is gebouwd. Dit is geïllustreerd in onderstaand businessmodel canvas van Babolat.

Het digitale business model van Babolat in beeld gebracht.


Babolat: meer dan een digitaal product

Vóór Babolat Play was er tennis. Met de introductie van Babolat Play ontstond er tennis mét data. Babolat ontwikkelt – zoals je ziet in het canvas – meer dan enkel een digitaal product: ze ontwikkelen een digitaal businessmodel. Wij lichten hier drie succesfactoren van uit:

  1. Nieuwe manieren van waarde creëren: Babolat creëert op nieuwe manieren waarde met behulp van technologie. Dit doen ze door een innovatief nieuw digitaal product (het Play-racket) te combineren met nieuwe digitale kanalen en services (de Babolat Play-app) en nieuwe digitale processen als ‘tennis data-analytics’.
  2. Data in je voordeel laten werken: belangrijke succesfactoren voor Babolat zijn de achterliggende data-architectuur, de continue ontwikkeling van spelanalyse technologie en algoritmes die de kleinste bewegingen en vibraties van het tennisracket omzetten in tennisdata. Deze tennisdata biedt een schat aan informatie die zowel voor Babolat, haar klanten als de tenniswereld van grote waarde zijn in het verbeteren van het tennisspel.
  3. Meesterlijke klantinteractie: de analyse van het spel wordt beschikbaar gesteld in de Babolat Play app, die spelers en hun data aan elkaar verbindt middels de Babolat community. Je kunt nu als speler leren van je eigen spel én dat van anderen zonder dat het je enige moeite kost! Op deze manier bouwt Babolat een aantrekkelijk platform dat gebruik van de Babolat producten en -services stimuleert.

De Babolat Play app stelt alle verzamelde tennisdata beschikbaar aan de gebruiker.

Digitale businessmodellen: inventie vs. innovatie

Het verhaal van Babolat laat zien dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen inventie en innovatie. Met inventie ontdekken organisaties nieuwe toepassingen en manieren van waarde creatie, zoals het allereerste racket van (koeien)darm of het splinternieuwe Play-racket. Door een schaalbaar en winstgevend businessmodel om deze inventies heen te bouwen is er daadwerkelijk sprake van innovatie. Waar moet je dan beginnen? Check dan bijvoorbeeld eens ‘de 7 stappen om je eigen Digitale Businessmodel te ontwikkelen’ in een van onze eerdere blogposts over Digitale Businessmodellen.

Aan de slag: realiseer je digitale businessmodel met Bvolve

De consultants van Bvolve werken nauw samen met managementteams, architecten en project- en programmamanagers om uw Digitale Transformatie te realiseren. Boek een workshop om kennis te maken met onze visie, aanpak en tools voor uw Digitale Transformatie.

Let’s talk!

Kennismaken met de auteurs van deze blogreeks en verder sparren over digitale businessmodellen? Neem dan contact op met Michiel Overgaag.

 

Download de infographic

New Call-to-action

Tweeten
Delen

Gerelateerd