De Louwman Group is al meerdere jaren opdrachtgever van Bvolve. Dit Nederlandse familiebedrijf behoort al 100 jaar tot de grootste autodistributeurs van Europa, met automerken zoals Toyota, Suzuki en Lexus. Naast hun toonaangevende rol in de automotive sector zijn ze ook actief op het gebied van retail, lease en financieringen, logistiek en zorg. Dit alles om klanten, medewerkers en de samenleving de best passende mobiliteitsoplossingen te bieden.
Vraagstelling
Grote veranderingen in de mobiliteitsbehoefte en ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche vormen een uitdaging voor de Louwman Group. Bvolve speelt een ondersteunende rol in deze complexe en noodzakelijke transitie door middel van onze expertise in bedrijfsarchitectuur. Daarnaast heeft de Louwman Group de wens om haar organisatie meer procesgericht in te richten, waarbij Bvolve eveneens ondersteuning heeft geboden vanuit onze kennis op het gebied van procesmanagement.
Aanpak
Vanuit onze expertise in bedrijfsarchitectuur heeft Bvolve meerdere rollen vervuld. Zo zijn ad interim rollen als domeinarchitectuur vervuld en projectarchitecturen opgesteld binnen de domeinen Automotive, Care en Financial services. Daarnaast is gefungeerd als dagelijkse coach en is architectuurteam van de Louwman Group ondersteund, bijvoorbeeld met het in kaart brengen van het bestaande systeemlandschap. In samenwerking met de Louwman Group is een IT-strategie opgesteld. Deze bestond onder andere uit de richting voor applicaties en de infrastructuur, uitgangspunten voor security en risicomanagement en de inrichting van de IT-organisatie.
Met betrekking tot onze procesmanagementexpertise is ondersteuning geboden bij de inrichting van procesmanagement binnen de Louwman Group en is draagvlak gecreëerd voor procesmanagement. Dit is onder andere gerealiseerd door het opzetten van een Business Process Management (BPM) Community. Diverse divisies zijn ondersteund op het gebied van procesmanagement. Bij Bvolve vinden wij het belangrijk dat ons werk een blijvend karakter heeft. Daarom zijn de processen niet alleen in kaart gebracht en gepubliceerd, maar zijn ook interne medewerkers opgeleid, zodat zij dit in de toekomst zelfstandig kunnen doen. Door interne procesmodelleurs te begeleiden en pragmatische handvatten aan te reiken, is onze kennis overgedragen aan interne procesmodelleurs.
Resultaten
De transitie binnen de Louwman Group is een langdurig traject, maar inmiddels zijn enkele belangrijke mijlpalen bereikt. Wat betreft bedrijfsarchitectuur is bijvoorbeeld bijgedragen aan de essentiële consolidatie van het systeemlandschap en het maken van toekomstbestendige keuzes. Dit omvat onder andere het inzichtelijk maken welke systemen op welk moment vervangen zouden moeten worden en het formuleren van een advies met betrekking tot de centrale stamdatabase.
Op het gebied van procesmanagement is er een conventiedocument opgesteld waarin alle afspraken omtrent BPM binnen de Louwman Group zijn vastgelegd. Bovendien hebben een aantal divisies en werkmaatschappijen stappen gezet richting procesgericht werken. Er zijn procesmodelleurs aangesteld en processen zijn in kaart gebracht en gepubliceerd.