Publicaties

Inclusieve Digitale Organisatie

Guido Cohlst
g.cohlst@bvolve.nl

In de huidige samenleving speelt digitalisering een steeds grotere rol. Het is daarom van groot belang dat iedereen toegang heeft tot digitale middelen en toegang tot vaardigheden om volledig te kunnen participeren in de samenleving. Een inclusieve digitale samenleving betekent dat iedereen, ongeacht hun achtergrond of vaardigheden, de mogelijkheid heeft om optimaal en veilig gebruik te maken van alle digitale mogelijkheden. De noodzaak mag duidelijk zijn met meer dan 5 miljoen Nederlandse e-mailadressen op lijst van cybercriminelen. Het succes van deze transformatie wordt bepaald door de iedereen!

Digitaal bewustzijn

Het vergroten van het digitaal bewustzijn is hierbij cruciaal. Dit houdt in dat mensen zich bewust zijn van de voordelen en risico’s van het gebruik van digitale middelen. De voordelen zijn vaak wel bekend, maar denk bij de risico’s bijvoorbeeld aan het herkennen van phishing mails, het veilig gebruik maken van online diensten of het beschermen van persoonlijke gegevens. Door het vergroten van het digitaal bewustzijn kunnen mensen zelfverzekerder en veiliger gebruik maken van digitale middelen.

Digitale Vaardigheden

Daarnaast is het ook belangrijk om te investeren in ernstige taalachterstanden in combinatie met het vergroten van digitale vaardigheden. Dit geldt niet alleen voor jongeren, maar ook voor ouderen en mensen die minder bekend zijn met digitale technologieën. Vanuit organisatieperspectief is verstandig om proactief cursussen en trainingen aan te bieden medewerkers om hun digitale vaardigheden te verbeteren en zelfstandiger te worden in het gebruik van digitale middelen. Het echt investeren zit echter in het meenemen en betrekken van medewerkers (en burgers?) bij het ontwikkel- en implementatieproces van nieuwe systemen. Op deze manier blijven ze veel meer bij met de digitale mogelijkheden en is het leerproces meer geleidelijk en niet alleen achteraf. Dit verhoogt het draagvlak, de digitale adoptie en de interne motivatie voor continu verbeteren en doorontwikkelen.

Voor de minder geletterde (moeite met taal-, reken-, en digitale vaardigheden) is het belangrijk om alternatieven of ondersteuning te bieden aan zowel medewerkers als burgers. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van offline diensten, zoals telefonische ondersteuning of persoonlijke begeleiding bij digitale processen. Tevens kunnen digitale tools worden aangepast om deze toegankelijker te maken voor mensen met verschillende vaardigheden, bijvoorbeeld door het gebruik van eenvoudige interfaces en duidelijke instructies. Het vooraf inrichten van deze ondersteunende processen met de betreffende medewerkers en/of klanten/burgers is van groot belang, maar wordt toch erg vaak vergeten. Of pas wordt ingericht na de eerste klachten en/of ellende; wat veel impact heeft op negatief verloop en imagoschade. Het huidige imago is al niet positief met een steeds meer toenemende tanende vertrouwen in overheid en politiek.

Inclusieve digitale samenleving

Een inclusieve digitale samenleving is een samenleving waarin iedereen gelijke kansen en mogelijkheden heeft om te profiteren van digitale technologieën. Door te investeren in het vergroten van digitaal bewustzijn, digitale vaardigheden en het bieden van alternatieven of ondersteuning voor mensen die minder digitaal vaardig zijn, kunnen we werken aan een samenleving waarin iedereen volledig kan participeren.

Inclusieve digitale organisatie

Een inclusief digitale organisatie speelt dus op tijd in op digitaal bewustzijn, digitale vaardigheden, betrokkenheid bij ontwikkel- en implementaties van systemen en het bieden van alternatieven ondersteuning en/of processen. Waarin iedereen zichzelf en uniek mag zijn! Een digitale basisinfrastructuur op orde is ook hier de eerste stap om te maken, want dat geeft ook inzicht en overzicht in de waar het proces nog niet inclusief genoeg is voor zowel de uitvoerende medewerkers als de klant/burger.

Hoe inclusief digitaal is jouw organisatie? Plan een vrijblijvend gesprek in met onze collega Guido Cohlst, hij heeft zijn acroniem al mee:

G – Gelijkwaardige

U – Uniek

I – Inclusieve

D – Digitale

O – Organisatie

Gerelateerd