Bvolve is een jong bedrijf dat zich wortelt in een lange traditie. In haar huidige vorm bestaat Bvolve vijf jaar. Alleen haar wortels gaan ver terug. Bvolve komt voort uit BizzDesign en O&i management consultancy.
BiZZdesign is in 2000 opgericht door Henry Franken, Harmen van den Berg en Harm Bakker van het Telematica Instituut. De lancering maakte onderdeel uit van een groot onderzoeksproject* gericht op het ontwikkelen van kennis en kunde op het gebied van procesmanagement. De afgelopen jaren is het bedrijf, in Nederland gevestigd in Enschede en Amersfoort, uitgegroeid tot een internationale dienstverlener in de Business Process Management en Enterprise Architecture markt. De consultancy tak van BiZZdesign hielp opdrachtgevers met consultancy- en implementatiediensten, trainingen en oplossingen – tot de klantenkring behoren meer dan 1.000 organisaties verspreid over zes continenten.
In 2016 maakte het management bekend dat zij besloten hebben om een nieuwe organisatiestructuur in te voeren. De softwaretak van BiZZdesign – die zich richt op zijn eigen ‘BiZZdesign Enterprise Studio’ oplossingenaanbod – blijft onder dezelfde naam opereren, terwijl de consultancy en academy activiteiten worden voortgezet onder een nieuw label: Bvolve. De bedrijfsnaam is ontstaan uit de combinatie van de twee Engelse woorden: ‘evolution’ en ‘involvement’, waarmee het bureau wil uitstralen dat het organisaties helpt met het inspelen op veranderingen in de markt op een manier die niet alleen deskundig, maar ook persoonlijk is. Onder de bedrijfsnaam Bvolve gaat de focus uit naar het helpen van klanten met onder meer Businessmodel Innovatie, Digital Transformatie, Procesmanagement en Enterprise Architectuur vraagstukken.
* In 1995 lanceerde Novay (destijds het Telematica Research Centrum) samen met verschillende partners, onder wie IBM, Belastingdienst en ING, het zogeheten ‘Testbed’ project, een groot onderzoeksproject met als doel modelmatige verandering van bedrijfsprocessen. Tijdens het project werden professionele modellen en gestructureerde methoden ontwikkeld om gecontroleerd en bestuurbaar processen te verbeteren. Het bleek een groot succes, waardoor bij afronding van het project werd besloten om de kennis en diensten te bundelen in BiZZdesign.
O&I is oorspronkelijk opgericht in 1992 als O&I management partners: zij adviseert sinds haar oprichting op vraagstukken op het snijvlak van organisatie en informatie. Als partner van haar opdrachtgevers. In 2002 heeft O&i gekozen voor procesmanagement als primaire vorm van dienstverlening. O&i werd vanaf toen O&i, partners in BPM met een breed expertise gebied op het vlak van procesarchitectuur, procesontwerp en procesmodelleren. Zij werkte daarin samen met BIZZdesign. Haar dienstverlening was integraal van advies tot en met implementatie, waarbij er veel aandacht is geweest voor het veranderen van de organisatie.
In 2003 is een adviesorganisatie met die specifieke veranderkundige expertise ook toegevoegd. O&i bood buiten adviesdiensten trainingen aan via haar BPM Academy, specifiek gericht op maatwerktrainingen voor haar opdrachtgevers. O&i liep voorop in de vernieuwing van het vakgebied en heeft naast procesmanagement ingezet op business rulemanagement. Haar software-activiteiten op dat vlak heeft zij overgedaan aan Rulewise. Een internationale BPM goeroe, Roger Burlton, typeerde O&i als een outside in adviesorganisatie die zich bezighield met tough matters with a human approach. Dat zit sterk in de aanpak van het bedrijf verweven.
O&I heeft een lange en toonaangevende traditie op het vlak van proces-, business rules en datamanagement. Verandermanagement is geintegreerd geweest in haar dienstverlening. Deze dienstverlening kwam samen in het realiseren van wendbaarheid – business agility. Sinds 2013 is zij doorgegaan onder de naam O&i management consultants.
O&I management consultants en Bvolve bundelen per 1 januari 2021 de krachten en bouwen voort op de naam Bvolve. O&I is sinds de vroege jaren 90 een specialist in het verbeteren van bedrijfsprocessen,het gebruik van data, en het transformeren van de organisatie. Het in 2016 opgerichte Bvolve richt zich op vier thema’s: Architectuur, procesmanagement, datamanagement en verandermanagement. Naast het bundelen van de krachten op inhoudelijk vlak, vullen de partijen elkaar aan als het gaat om sectorfocus. Bvolve voert opdrachten uit bij de (semi-)overheid, de energie en mobiliteitssector, de financiële sector en in het onderwijs. Tot de klantenkring behoren grote partijen als Shell, Belastingdienst, Louwman, de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en ABN AMRO. O&i voegt daar onder meer tal van klanten in de zorgsector aan toe.
Kenmerkend voor Bvolve nu is dat zij de rijke kennis van haar voorgangers heeft geïntegreerd in haar dienstverlening. Transformatievraagstukken waarin digitalisering vaak een rol heeft benaderen we vanuit uit onze inhoudelijke kennisgebieden: architectuur, processen en data. Voor ons en onze opdrachtgevers is de essentie dat het gaat om een verandering: we richting ons dan ook op het begeleiden van de verandering naast de inhoudelijke expertise die we kunnen bieden.