Publicaties

Klantcase Enexis: Programmanager – Herontwerp primaire waardeketens

Enexis zorgt als regionale netbeheerder voor het transport en de levering van elektriciteit en gas in noordoost en zuid Nederland. Daarvoor zijn dagelijks zo’n 4500 medewerkers druk bezig met aanleg en onderhoud van het energienet, evenals het verzorgen van aansluitingen en het verhelpen van storingen.

Vraagstelling

Enexis wil haar primaire waardeketens volledig herontwerpen en klaar maken voor de toekomst. Enexis is een fusie organisatie met diverse vestigingen verspreid over het land. Werkprocessen en systemen zijn in het verleden niet optimaal ingericht of geïntegreerd. Eerdere pogingen vanuit afdelingen om hier iets aan te doen hebben een aantal structurele knelpunten niet kunnen oplossen. Daarnaast ziet Enexis kansen om het werk slimmer te doen, mede als gevolg van nieuwe digitale mogelijkheden. Denk aan een toekomstgerichte buitendienst, efficiëntere ketens, slimmer samenwerken met aannemers en klantgerichtere dienstverlening.

Bvolve is gevraagd om met de programmamanager vorm en inhoud aan dit traject te geven.

Aanpak

Er is een Enexis-breed traject opgestart met een leidende coalitie (later stuurgroep) vanuit hoger management uit diverse relevante afdelingen. Parallel is een kernteam gestart met inhoudelijke voorlopers (business en informatie architecten en adviseurs) waarmee business domeinen zijn afgebakend, voorstudies geregisseerd en de inhoudelijke samenhang bewaakt. Vanuit Bvolve werd de voorzitters rol vervuld en werd extra architectuur en ontwerp capaciteit ingebracht. Er is ervoor gekozen per domein een business visie te vormen met direct belanghebbenden van binnen en buiten Enexis (aannemers, klanten). Bvolve heeft hierin de de procesbegeleiding tot en met besluitvorming gedaan. In goed voorbereide, tweedaagse heisessies worden beelden gevormd, geluisterd naar elkaar en leidende principes afgesproken. In workshops werden de business visies verder uitgewerkt.

Op basis van de impact analyses die volgden werd een twee-sporen aanpak gevolgd. Voor de complexe onderdelen van de transformatie werd een architectuur en roadmap opgesteld van waaruit een aantal samenhangende projecten werd geïnitieerd. Waar mogelijk werden verbeterstappen juist “ontkoppeld” en meteen in actie gezet.

Resultaat

De aanpak en bijdrage van Bvolve heeft geresulteerd in:

  • Gedragen en richtinggevende business visies op alle domeinen.
  • Doelarchitecturen, roadmaps en geselecteerde ICT-oplossingen.
  • Initiatie van projecten binnen het programma met investeringen van ca. Euro 500k/jaar (2015) naar ca. Euro 20M/jaar (2018).
  • Geborgde samenhang tussen de projecten en ICT-leveranciers en wendbaarheid ICT-landschap.

Gerelateerd