Hoe bouw, bestuur en beheer je een organisatie die future-proof is? Een belangrijke vraag die in de huidige wereld met al haar ontwikkelingen steeds relevanter wordt. Zo ook voor netbeheerders. Een toenemende vraag, schaarse in resources, steeds grotere (piek)belasting van het net en de klimaatdoelstellingen zijn slechts enkele voorbeelden van de uitdagingen.
Alliander is de grootste netbeheerder van Nederland en beheert en ontwikkelt voor ruim drie miljoen huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Dat is zo’n 90.000 km elektriciteitsnet en 40.000 km gasnet om de betrouwbaarheid van de energievoorziening te waarborgen. Hiervoor zijn 7000 medewerkers dag en nacht mee bezig.
Bvolve is al jaren actief voor Alliander en heeft o.a. bijgedragen aan het vastleggen van de bedrijfsprocessen d.m.v. hackathons, het opzetten van een procesarchitectuur en het ontwikkelen van een business architectuur meta-model.
In de meest recente samenwerking heeft Bvolve deze basis gebruikt voor het verder door ontwikkelen van het architectuur landschap. Hierbij lag de focus op het integraal kunnen besturen van de strategie i.r.t. de IT-business architectuur.
Vraagstelling
Een belangrijke uitdaging in de strategievorming is het creëren van focus en alignment tussen de verschillende strategieën. Hierin staat goede besluitvorming centraal. Om die besluitvorming te ondersteunen zijn de juiste inzichten van grote waarde. Welke strategieën zijn er? Hoe lopen de waardeketens? Op welke (delen van de) keten investeren wij nu? Welke capabilities leveren een bijdrage aan het realiseren van de strategische doelstellingen? Een aantal vragen die met behulp van (datagedreven) inzichten beantwoord kunnen worden, om de besluitvorming te ondersteunen. Om deze inzichten te maken is het project simplificatie gestart.
De doelstellingen van het project simplificatie in het kort:
- Het op elkaar afstemmen van digitale initiatieven op de organisatie haar missie en strategie.
- Het verzamelen en op elkaar afstemmen van Business en IT-visies en ambities.
- Het simplificeren van de business IT-transformatie met behulp van ontwikkelthema’s.
- Het definiëren van business solutions in de vorm van capability gaps.
- Het toepassen van capability based planning voor het maken van roadmaps.
Bvolve is gevraagd om te helpen bij het verder ontwikkelen van inzichten die ervoor zorgen dat de juiste focus en samenhang er komt. Om te beginnen met het analyseren van het bestaande (business & IT) architectuurlandschap om te bepalen welke inzichten er allemaal gemaakt zouden kunnen worden om bovenstaande doelstellingen te bereiken. Daarbij hoort ook de ondersteuning van het uitwerken en verder vastleggen van de architectuur volgens het meta-model in BiZZdesign Enterprise Studio en adviseren over het bestaande architectuurlandschap met betrekking tot het behalen van quick-wins. Nieuwe inzichten dienen gemaakt te worden voor een presentatie aan de Raad van Bestuur, aangaande de strategievorming.
Aanpak
De aanpak die wij hebben gehanteerd is samen te vatten in vijf verschillende stappen:
De eerste fase bestond uit het verzamelen van alle beschikbare informatie, om een overzicht te krijgen van alle bestaande concepten. Veel strategische concepten bestonden al, maar soms los van elkaar. Bijvoorbeeld: een capability model, OGSM, TOM en procesarchitecturen.
Na het verzamelen van de beschikbare informatie zijn wij de informatie gaan combineren, om zo tot een aantal eerste basis canvassen te komen. Canvassen in de vorm van modellen/views waarop de samenhang tussen de verschillende concepten inzichtelijk is gemaakt. Inzichten die bijdragen aan het creëren van alignment.
Deze canvassen hebben we aangevuld met een aantal views en viewpoints om meer inzichten te krijgen tussen de samenhang van alle concepten op de canvassen, maar ook over de verschillende canvassen heen. Om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in wat is de relatie van de waardeketen tot de capability?
Aanvullend hebben we data verzameld om de views te verreiken. Het kunnen maken van datagedreven beslissingen draagt bij aan het aanbrengen van focus in de strategievorming. Bijvoorbeeld door inzichtelijk te maken welke investeringen worden gedaan per capability. Leveren de capabilities met de grootste investering ook de meeste waarden voor de strategische thema’s?
Deze data samen met de canvassen hebben we gecombineerd tot multidimensionale inzichten, om focus te brengen in de strategievorming. De inzichten kunnen gebruikt worden als input voor (datagedreven) strategievorming, door de Raad van Bestuur.
Een van de nieuwe inzichten die wij hebben gemaakt is het transformatie model. Dit model is te gebruiken om strategische thema’s en projecten uit te zetten in de tijd. Welke worden als eerste opgepakt en krijgen de volle 100% commitment. Welke projecten of thema’s zijn wel relevant, maar hoeven pas over anderhalf tot drie jaar opgeleverd te worden? Het plannen brengt focus in de strategievorming. Daarnaast is de samenhang van alle strategische thema’s, projecten en capabilities in een oogopslag zichtbaar.
Resultaat
De aanpak en ondersteuning van Bvolve heeft geresulteerd in:
- Nieuwe inzichten ten behoeve van de strategievorming en de besluitvorming, richting een toekomstbestendige netbeheerder.
- Een uitleg in de vorm van een storyline over de opbouw van de inzichten.
- Opleiding van andere interne architecten in het maken en bijhouden van de canvassen/architectuur.
- Een bijgewerkt meta-model dat is herzien met de kennis van nu.
- Extra: een nieuwe waardeketen en procesinrichting opgesteld.
Benieuwd hoe deze aanpak ook een bijdrage kan leveren aan de besluitvorming en strategievorming binnen jouw organisatie? Neem dan gauw contact met ons op!