Consultant bij Bvolve

Marieke staat bekend om haar kritische, leergierige en ondernemende karakter en haar goede gevoel voor humor. Zowel zakelijk als privé laat ze zich graag inspireren door nieuwe mensen en culturen, maar ook door ontwikkelingen binnen haar vakgebied. De kennis en ervaring die ze hierdoor opdoet deelt ze graag met de mensen om zich heen.

Door haar bedrijfskundige achtergrond, ervaring en persoonlijkheid is Marieke in staat om draagvlak en beweging te creëren en zo tot resultaten te komen. Haar gevoel voor humor bevordert daarbij een goede sfeer en fijne samenwerking.

Marieke pakt complexe vraagstukken op een pragmatische manier aan en lost ze samen met de klant op. Ze stelt in haar opdrachten, naast de ‘harde’ resultaten, ook de ontwikkeling van medewerkers centraal. Zij bereikt dit door mensen te inspireren en te motiveren met haar stijl van coachen en begeleiden. Doordat de klant de verandering ziet, ervaart en er zelf aan meewerkt, zijn de resultaten duurzaam verankerd in de organisatie. Marieke ziet haar opdrachten als ‘samen op reis naar een nieuwe bestemming’. Vaak verandert de bestemming gedurende de reis, en is de reis zelf al een onderdeel van het uiteindelijke resultaat. Het gaat erom samen te genieten van de reis! De opgedane kennis en ervaring neemt Marieke mee in haar rugzak, en gebruikt zij weer bij volgende klanten.

 

”De opgedane kennis en ervaring neemt Marieke mee in haar rugzak, en gebruikt zij weer bij volgende klanten”

”Marieke ziet haar opdrachten als ‘samen op reis naar een nieuwe bestemming”

Ook privé vult Marieke haar rugzak graag met ervaringen uit avonturen in verre landen en andere culturen. Het liefst zo flexibel mogelijk en niet van tevoren uitgestippeld; met ruimte om ‘last-minute’ te kunnen anticiperen op wat de reis brengt. Juist door vrijheid onderweg en te kunnen anticiperen op de situatie, ontstaan de mooiste ervaringen en herinneringen.

Interview vragen

  • Wat zijn echte resultaten?
    Echte resultaten zijn duurzaam. De consultant gaat, maar de resultaten blijven. Echte resultaten hebben hun meerwaarde bewezen en zijn verankerd in de organisatie.
  • Wanneer ben je echt tevreden bij de klant?
    Als ik de echte oorzaak van het probleem heb aangepakt, en niet slechts de symptomen heb bestreden. Vaak begint een opdracht bij een probleem of vraagstuk waar een organisatie last van heeft. Na een eerste analyse blijkt in veel gevallen dat er nog een vraag achter de vraag ligt, of een ander probleem met oorzaak onder het ‘pijnpunt’ dat wordt ervaren. Als ik dit kan blootleggen en samen met de klant kan oplossen, dan ben echt ik tevreden.
  • Wat maakt consultancy voor jou zo leuk?
    Iedere opdracht en iedere klantorganisatie is anders en heeft zijn eigen dynamiek en cultuur. De afwisseling van telkens voor verschillende organisaties en met verschillende mensen te werken zorgt steeds voor nieuwe inzichten en ervaringen. De opgedane inzichten, kennis en ervaring neem ik mee naar volgende klanten, waar ik ze, toegespitst op de situatie, het probleem en de cultuur, weer kan toepassen. Op deze manier ben ik constant bezig met het uitbreiden van mijn kennis, vaardigheden en ervaring. Hierin kan ik mijn leergierigheid goed kwijt!
  • Waar krijg je energie van op je werk?
    Als ik mensen echt iets heb kunnen leren door ze te laten experimenteren en ervaren. Juist door iets te ervaren blijven opgedane kennis en vaardigheden beter ‘hangen’. Hierdoor wordt een verandering duurzaam, doordat mensen de opgedane kennis zelf opnieuw kunnen toepassen. Volgens het principe ‘niet de vissen, maar de hengel’.
    Als mensen, mede door mijn bijdrage, met enthousiasme stappen zetten in hun ontwikkeling en (persoonlijke) groei, daar haal ik veel voldoening uit!
  • Welk boek raad je iedereen aan?
    ‘De creatiespiraal’ van Marinus Knoope. Een boek waarin wordt uitgelegd hoe je je kwaliteiten kunt inzetten om je dromen en wensen te realiseren.
  • Waar ben je allergisch voor?
    Pessimisme; mensen die denken in beperkingen in plaats van in mogelijkheden. Juist door te dromen en een positieve instelling kun je meer bereiken dan je denkt!
  • Wat onderscheidt je van de rest?
    Kenmerken die mij typeren zijn analytisch vermogen en een wetenschappelijke manier van denken. Tijdens mijn studie heb ik aangeleerd uitdagingen aan te gaan vanuit een combinatie van creatief denken en gedegen (kwantitatieve) analyse. Ik ben ervan overtuigd dat deze combinatie ook in mijn werk waardevol is.
  • Met welke hobby wil jij je geld verdienen?
    Mijn grote hobby is reizen; genieten van mooie plekken op de wereld en verschillende culturen leren kennen. Ik zou dit dan ook graag alvast ‘verkennen’ voor anderen. Werken voor de Lonely Planet, of de nieuwe Floortje Dessing zijn… graag! Een afwisselende baan met iedere keer andere (onvoorziene) omstandigheden. Een mooie uitdaging met veel nieuwe ervaringen, ik word er heel enthousiast van!
  • Waarom woon je waar je woont?
    In het midden van het land in de omgeving van Hilversum liggen mijn roots, en na een uitstapje tijdens mijn studie, woon ik daar weer met veel plezier. De stad, waar altijd wat te doen is, maar ook de natuur die aan het einde van mijn straat al begint. Een heerlijke plaats, centraal tussen Amsterdam en Utrecht. Een plek waar ik niet meer weg wil!
  • Wat is je favoriete quote?
    ‘Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn’ – Benjamin Franklin

CONTACT

Marieke van der Lelie
Consultant
m.vanderlelie@bvolve.nl