Publicaties

Duurzaam bouwen aan processen – Introductie

Van Bestemmingsplan naar Vinex wijk

De ‘M’ in BPM (Business Process Management) is zelden tot nooit goed ingericht met het juist gekoppelde organisatiedoel! Wat is het managen van processen nu eigenlijk? ‘We willen sturen op onze processen’, is een veel gehoorde wens binnen vele organisaties. Continu verbeteren met de juiste gegevens, verkregen door zorgvuldig te monitoren, is dan de bijbehorende doelstelling. Welk organisatiedoel dat dan weer moet behartigen blijft vaak een raadsel. Of is alleen inzicht al voldoende om de auditors weer van uw nek te halen? Het managen van processen is wat mij betreft al een resultaat op zich, want vele organisaties komen niet verder dan alleen roepen en laten zien dat ze processen hebben. Alleen kunt u pas iets managen als er iets is óm te managen!

Een mooie metafoor binnen BPM is het ‘proceshuis’, waarin het hart van het huis de primaire processen voorstellen, het fundament de ondersteunende processen en het dak de sturende processen. Opvallend is dat ik veel organisaties zo’n proceshuis heb zien optuigen zonder ooit na te denken over een bestemmingplan (visie), het fundament een stevige bodem geven (heien), het huis bewoonbaar houden (continu verbeteren) en het proceshuis laten aansluiten bij andere vakgebieden (een wijk bouwen).
Visual-introblog-1.png

De proceshuizen die ik in de praktijk tegenkom zijn verlaten, nalatig onderhouden en er komt nooit meer iemand op bezoek; de spookproceshuizen. De verzameling proceshuizen die ik gezien heb mag bij elkaar gerust een sloppenwijk genoemd worden. Paste het toch niet in het bestemmingplan? Was het toch niet leefbaar? Kende niemand het (ip)adres? Of is er nooit gas, water en/of licht aangesloten? We zullen het nooit weten en wellicht kan er nog wat geld verdiend worden om bussen toeristen langs deze spookproceshuizen te laten rijden en ze te laten zien ‘hoe we dat allemaal vroeger deden’. Uitstappen is verboden, want je zou zomaar eens iemand tegen kunnen komen die het werk uitvoert zoals ooit afgesproken.

Het is tevens merkwaardig dat binnen de organisaties waar ook daadwerkelijk fysieke producten worden gebouwd en/of diensten worden geleverd, ze in staat zijn om een proceshuis binnen een jaar te laten instorten.  Denk hierbij aan grote bouwbedrijven, industriële organisaties, provincies, waterschappen en overheden waar met alle goede bedoelingen een soort proceshuis als filmdecor wordt neergezet, maar in werkelijkheid geen inhoud biedt. Het primaire proces is nu eenmaal de ‘core business’ van de organisatie, maar juist hier is er een duidelijk noodkreet uit de bouwkeet om standaardisatie, uniformiteit en efficiënter werken.

 

Visual-introblog-2.png

Een procesteam en de metafoor van het proceshuis (aanpak) zijn een ideaal ‘middel’ om in te zetten om deze wensen voor elkaar te krijgen en de organisatiedoelen te behalen. Om nu niet meteen in de veel gemaakte valkuil te vallen en direct te beginnen met het inrichten van het proceshuis wil ik u graag meenemen in het hele traject van het bestemmingsplan (visie) tot en met het uitbreiden van het proceshuis naar een complete wijk (connecties met andere vakgebieden). In de komende blogserie neem ik u mee in een aanpak waarbij telkens de link wordt gemaakt met de metafoor van het bouwen van een huis en de praktijk.

Deze aanpak ziet er als volgt uit:
Het proceshuis – Het plannen
Het proceshuis – De bouw
Het proceshuis – De inrichting
Het proceshuis – De afwerking en oplevering
Het proceshuis – Bewoonbaar houden

Meer weten over het duurzaam bouwen, het binnen uw organisatie boven de vraagprijs verkopen en het prettig leefbaar houden van uw proceshuis? Lees dan de gehele blogreeks.

Geïnteresseerd!? Volg dan de komende blogserie en/of neem direct contact op met Guido Cohlst.

 

Tweeten
Delen

Gerelateerd

Basis op orde: Van Dienstenportfolio tot Managementrapportage
apm

Gemeenten in coronatijd

In deze blog lees je waarom innovatie vereist is om als gemeente je dienstverlening en financiële gezondheid te verbeteren.